Közös Ló Blog

Közös Ló Blog

Uber mindenekfelett? – Az Uber felemelkedése

2015. szeptember 22. - Közös Ló Blog

Te is álltál már zuhogó esőben, telepakolva csomagokkal azon filózva, hogy hogyan tudnál a lehető leggyorsabban eljutni a megbeszélt fontos találkára, mikor minden taxi foglalt? Pontosan az ilyen helyzetek hívták életre azt az alkalmazást, amely forradalmasíthatja a közlekedést. Az Uber idestova hat éve van jelen a piacon és fennállása óta éppúgy vannak ellenlábasai, mint nagy rajongói. Nézzük hogyan jutott el idáig és hol tart most az Uber!

Az Ubert 2009-ben alapította Travis Kalanick és Garrett Camp akkor még „UberCab” néven San Franciscoban. Travis és Garrett épp egy webes konferencián voltak Párizsban, amikor kivesézték, mennyire idegesítő, hogy sokszor olyankor nem lehet taxit fogni, amikor a legnagyobb szükség lenne rá, például amikor csomagokkal megpakolva az esőben álldogálunk. Egyébként ez az a Garrett Camp, aki szintén alapító tagja volt az úgynevezett StumbleUpon felfedezőmotornak. A StumbleUpon által lehetőségünk van megtalálni a legjobb képeket, videókat, weboldalakat a világon úgy, hogy a rendszer megjegyzi a korábban kedvelt tartalmakat és saját ízlésünkhöz mérten ajánl fel továbbiakat.

A páros beszélgetéséből lassacskán megszületett az UberCab ötlete, amelyet San Franciscoban és New Yorkban teszteltek először. Az Uber közvetlenül kapcsolja össze az utasokat a sofőrökkel, így megkerülve a taxitársaságokat, hiszen alapvetően kedvezőbb áron utazhatunk az Uberrel, mint egy taxival. 2011-ben az UberCab folytatta terjeszkedését, és gyakorlatilag havonta új várost hódított meg: megjelent Chicagóban, majd Washingtonban is. Az év végére Párizsban is ott volt már, ezzel pedig betette a lábát Európába, nemzetközivé szélesítve addig csak az Egyesült Államokban működő autómegosztási rendszerét. 2012-ben már Ausztráliában és Ázsia nagyvárosaiban is felütötte a fejét az Uber-láz, jelenleg körülbelül 60 ország 300 városában van jelen. Ez a szárnyalás azonban közel sem volt zökkenőmentes.

Alig kezdte meg a működést az UberCab, amikor az illetékes hatóságok felszólították a vezetőséget, hogy függesszék fel a szolgáltatást, mivel gyakorlatilag engedélyek nélkül működtetnek egy kvázi taxi társaságot. A vállalatot tovább üzemeltették annak ellenére, hogy minden tranzakció után 5 000 dolláros bírsággal és minden egyes nap után 90 nap börtönbüntetéssel fenyegették a vállalat vezetőit. Az UberCab ekkor vált Uber néven ismertté és minden fórumon hangoztatták a vezetői, hogy „Inkább Uber, mint Cab”, hangsúlyozva, hogy nem annyira taxizásról van itt szó (Cab=Taxi). A cég egyik tulajdonosa úgy nyilatkozott, hogy azok a regulák, amelyek szabályozták a klasszikus taxitársaságokat, akkor születtek, amikor még nem léteztek olyan technológiák, mint az Uber működését lehetővé tevő telefonos applikáció. A vezető azt sugallta ezzel, hogy olyan újítást akarnak gátolni a hatóságok, amely forradalmasíthatja a közlekedést és kijelentette, hogy a cég elkötelezett ezek iránt és gőzerővel fog előre menni a jövőben is.

Ki lehet sofőr az Uber-nél? Igazából Uber-sofőr az lehet, aki már elmúlt 21 éves. Nem elegendő a sima jogosítvány, külön személyszállítói vizsga is kell. Ezen kívül szükséges a büntetlen előélet és a büntetőpont mentes jogosítvány.

Nálunk 2014 novemberében indult el a privát taxizásban utazó Uber. Beindulása óta természetesen Magyarországon is számos támadás érte már a szolgáltatást, a taxis társadalom itthon is sztrájkol és „tisztességtelen versenyhelyzetre” hivatkozik, illetve a cég hazai feltűnése az itthoni jogalkotókat is újításra ösztönzi.

Az augusztus végével hatályba lépő új taxirendelet alapján ugyanis két fő csoport létezik. Olyan fogalmakkal találkozhatunk, mint például a személytaxi-szolgáltatás, amely gyakorlatilag a taxizást jelenti és a mostani sárga taxik csinálhatják taxiórával és tetőjelzéssel. Létezik továbbá a személygépkocsis személyszállító szolgáltatás, amely olyan cégekre vonatkozik, amelyek fő szolgáltatásuk mellett szállítanak utasokat. Ehhez nem kell taxióra és sárga autó sem, de regisztrálni itt is kötelező. Ilyen például, ha egy szálloda kiviszi a vendégét a repülőtérre.

Az NFM szerint az Uber az első kategóriába tartozik, ez viszont pont a lényegtől fosztaná meg az Ubert és használóit. Kitaláltak egy úgynevezett diszpécser-szolgáltatást is, amely egy új kategória és az olyan szolgáltatókra lehet alkalmazni, amelyek ellenszolgáltatás fejében rendeléseket továbbítanak a taxisok felé. A hatóságok a személytaxi-szolgáltatás és a diszpécser-szolgáltatás kategóriáiba tuszkolnák bele az Ubert.

Jelenleg a cég vezetői próbálnak különféle újításokat bevezetni, így a telekocsizás irányába terelni a vállalatot, hiszen a telekocsizás még nincsen szabályozva. A fő különbség egyébként az, hogy míg a taxinál a sofőr az utas kérésére megy el egy adott pontra, addig a telekocsi esetében a vezető egyébként is arra menne, így a költségét osztja meg a felhasználóval és nem tesz szert bevételre. Többen megkérdőjelezik azt, hogy az Uber beleillik-e a telekocsi kategóriájába, azonban be kell ismerni, hogy valóban inkább hajaz taxira jelenleg, mint telekocsira.

Egy szó, mint száz, a korlátozások és sztrájkok ellenére az Uber folytatja sikersztorinak számító tevékenységét, hogy pontosan milyen keretek és kondíciók között, az pedig a közeljövő zenéje lehet.

A bejegyzés trackback címe:

https://kozoslo.blog.hu/api/trackback/id/tr757808352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása